IMG_20240206_071207%5B1%5D.jpg

Äiti minut siihen opetti. Muistan kellarin täpötäydet hillopurkkihyllyt ja mahdottoman marjojenkeräystarpeen syyskesällä. Silloin en vielä asiasta innostunut, sillä hyttyset purivat ja marja-astiat kaatuilivat ojaa ylitettäessä. Metsässä piti olla loputtoman kauan ihan hiljaa. Takaisin poljettiin pyörällä roskaisten, sammaleista kaavittujen marjojen kanssa.

Sittemmin äidin hamsterinelkeet ulottuivat kauppojen tuotteisiin. Astiakaappi täyttyi muovisista viilipurkeista, joille saattaisi joskus olla käyttöä. Vessapaperi ei päässyt ikinä loppumaan. Pieni makuuhuoneen pöytätasona toiminut pesukomuutti oli täynnä sokeripakkauksia.

Kyllä minäkin innostun, jos tuotteita halvalla löydän. Hävikkihedelmät kelpaavat mehuksi eivätkä perunat saa ennen kevättä loppua. Lapsenlapsille ostan karkkipäivän irtokarkit valmiiksi, jos niitä myydään edullisesti. Tosin usein syön karamellit itse, jos lapset eivät hetkeen tule käymään. Säilöminen on helppoa pakastimen avulla, mutta kaksi pakastinta sentään riittää.

Muovipussit kannattaa säästää. Olen kuullut, että niitä pestäänkin ennen seuraavaa käyttöä, mutta siihen en rupea. En myöskään valitse maatuviksi väitettyjä pusseja hedelmätiskillä, koska ne eivät maadu eivätkä kestä seuraavaan käyttökertaan. Roskapussit olen tosin ruvennut ostamaan erikseen. Ollessani lapsenlapsia hoitamassa vuosia sitten, käytin poisheitettävää muovipussia roskakorin sisustukseen. Poikani kutsui sitä eksoottiseksi ja minä olin tyytyväinen, ettei miniä nähnyt.

On minulla ollut vaatteiden haalimisvaihekin joskus. Olen käynyt halpahallit ja kirpputorit ja ostanut sopivia ja sopimattomia tuotteita. Kun niitä sitten olen edelleen kierrätykseen palauttanut, on tuo keräilyhalu hiipunut. Oikeastaan saattaisin pärjätä näillä kamppeilla hautaan asti.

Olen kuullut, että miehet eivät hamstraa. Meillä kuitenkin säästellään joka ikinen käytetty maalinloppu ja koppuraiset maalisudit. Koska noita tuotteita ei kovin usein käytetä, ostetaan seuraavaa maalausrupeamaa varten uudet tuotteet hiekkapapereita myöten. Säästäväisyys on hamsterin toiminnan perusta.